Portile de Fier noaptea




Portile de Fier reprezinta cel mai mare baraj peste Dunare, pe deasupra caruia trece un pod ce leaga Romania (Drobeta Turnu Severin) de Serbia. Barajul a fost construit prin colaborarea guvernelor comuniste din Romania si Iugoslavia in anii '70. El ramane principalul producator de energie hidro din Romania.


video_58 minute - Documentar Porțile de Fier
imagini spectaculoase



video: Documentar TVR: Adevăruri despre trecut. Construcția barajului Porțile de Fier

10 localităţi au trebuit să fie mutate din vetrele lor, pentru a face loc marelui lac de acumulare. Printre victime s-a numărat şi insula Ada Kaleh, care a dispărut cu totul.

După adoptarea în 1949 a planului de electrificare a ţării pe 10 ani, România a început negocierile cu Iugoslavia pentru realizarea unei hidrocentrale pe Dunăre. Scopul era dublu: pe de o parte, se producea curent electric, necesar ambelor ţări aflate în curs de dezvoltare, pe de altă parte, se uşura navigaţia pe Dunăre, domolind forţa fluviului în zona numită Cazane. Acordul între Gheorghiu Dej şi Iosip Broz Tito s-a semnat în 1956, la Bucureşti şi Brioni, locuinţa de vară a liderului iugoslav. Au fost multe probleme, mai ales că Uniunea Sovietică nu era de acord cu apropierea prea mare de Tito, socotit un razvrătit.

Comentarii

Articole noi

Postări populare